wtorek, 13 grudnia 2011

Książeczka mieszkaniowa a związek partnerski

Ostatnio spotkałem się z ciekawym problemem dotyczącym likwidacji książeczki mieszkaniowej PKO.
Pewnie wielu was żyje w związku partnerskim i raczej ma w planach kupno mieszkania (stabilizacja itd.), zamiast wydawania naprawdę dużych pieniędzy na ślub i wesele.
Ja również spotkałem się z tym problemem, więc by Wam ułatwić zadanie poniżej zawarłem skrócony efekt wyszukiwania w internecie ;).
Jeśli jesteście w związku partnerskim możecie pomarzyć o likwidacji waszych książeczek mieszkaniowych wraz z premią gwarancyjną. Wynika to z przepisów dotyczących likwidacji książeczek. Wynika z nich, że nie możecie być właścicielami tylko części mieszkania. Jeśli chcecie odzyskać premię gwarancyjną to będąc w związku partnerskim musicie być właścicielami całego mieszkania, domu a nie jego część (bez względu na procentowy stosunek własności. Jeśli zawrzecie odpowiednio wcześnie związek małżeński to możecie odzyskać premię gwarancyjną. Nie każdy jednak chce coś takiego robić.
Obecnie premia gwarancyjna to około 2500zł więc pozostaje otwarte pytanie czy jest o co kruszyć kopię ;)
Oczywiście każda kwota jest przydatna więc co zrobić w sytuacji gdy zlikwidowaliśmy tylko jedną książeczkę mieszkaniową?
Naszą drugą książeczkę możemy podarować członkowi rodziny np. siostra dla brata. Nazywa się to cesją książeczki i kosztuje obecnie około 70zł. Dana osoba może tych książeczek mieć np. 3 i w ramach kupna mieszkania wszystkie zlikwidować. Pamiętajmy przy tym, że do określonej kwoty darowizny między członkami bliskiej rodziny nie są opodatkowane ;)
Oczywiście powinniście sprawdzić samodzielnie powyższe informacje, ponieważ przepisy lubią się zmieniać.


10 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawie napisane. Liczę na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pamiętam jak kiedyś modne były takie książeczki i również ja miałem swoją. Dziś dla mnie liczy się przede wszystkim to, aby nabyć mieszkanie jak najbardziej pasujące moim wymaganiom. Więc przeglądając oferty trafiłem na https://www.eurostyl.com.pl/oferta/nowe-mieszkania-gdynia.html i stwierdziłem, że to na pewno będzie to miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  3. W sumie u mnie nie było nigdy takiego problemu bo ja nie miałem książeczki mieszkaniowej. Jednak jak kupiłem swoje mieszkanie to od razu postanowiłem je dobrze ubezpieczyć. Super sprawą jest kalkulator ubezpieczeń https://cuk.pl/kalkulator-ubezpieczenia-mieszkania-i-domu i za jego pomocą jestem w stanie znaleźć najbardziej korzystną ofertę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo konkretnie napisane. Super artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  5. Akurat u mnie raczej nie było żadnych problemów i po prostu nie miałam takiej książeczki. Muszę przyznać, że bardzo podobają mi się wszelkie nieruchomości które buduje deweloper https://www.eurostyl.com.pl/ i właśnie na jedno z nich się zdecydowałam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kiedyś takie rozwiązania były bardzo popularne ale ja dziś chcę jeszcze powiedzieć, że również dobrze jest wiedzieć jakiego rodzaju materiały do wykańczania wnętrz są dobre. Z całą pewnością warto jest je zamówić w https://artcorestudio.pl/ i ja zawsze tak robię.

    OdpowiedzUsuń
  9. W dzisiejszych czasach, biuro projektowe pełni kluczową rolę w tworzeniu i realizacji planów architektonicznych. Właśnie tutaj rodzą się innowacyjne pomysły, które później materializują się w postaci budynków. Firma https://zarzycki-konstrukcje.pl/ to przykład biura projektowego, które łączy wiedzę techniczną z kreatywnością. Dzięki ich pracy, powstają nie tylko funkcjonalne, ale również estetyczne konstrukcje. Ich portfolio to dowód na to, że każdy projekt jest dla nich wyzwaniem, które podejmują z pełnym zaangażowaniem.

    OdpowiedzUsuń
  10. Po zakończeniu remontu mojego domu, potrzebowałem profesjonalnego cyklinowania podłóg. Skorzystałem z usług https://solum-cyklinowanie.pl/ i był to doskonały wybór. Ekipa była niezwykle kompetentna, terminowa i dokładna. Podłogi zostały cyklinowane z wielką starannością, a efekt końcowy był po prostu oszałamiający. Jestem bardzo zadowolony z ich pracy i z pewnością skorzystam z ich usług ponownie w przyszłości.

    OdpowiedzUsuń